Dušan Opačić: Recenzija zbirke pesama „Odjek koraka tvojih“

***
JEDNOSTAVNO, SKLOPILA JE KIŠOBRAN KADA JE PADALA KIŠA
Bojana Stupar je na književnu scenu lagano zagazila prošle godine, sa sada već poznatim naslovom romana „Pelin i med“(Presing,2015), koji je sa oduševljenjem prihvaćen kod čitalačke publike u zemlji i rasejanju. Sa knjigom pesama “Odjek koraka tvojih”, autorka otvara novo poglavlje u svom književnom stvaralaštvu i sa svojim poetskim prvencem, možemo sa sigurnošću reći da se radi o veoma izgrađenoj i plodotvornoj pesnikinji.
Autorka je svojim stihom konkretna, ne suprostavlja se svojim čistim osećanjima, sopstvenoj toplini ali i besu, nemoći i svega što je tišti. Bez suzdržavanja uz maksimalno umanjenje metaforičnosti, jednostavno jasno i glasno oslikava u formi stiha sopstveni ili tuđi intimni doživljaj. Bojana Stupar pesnički doživljaj gradi na čvrstim temeljima lucidnosti ali i čednosti, veštim pokretima oslobođena od patetičnosti i mističnosti. Nije dozvolila da olako upadne u zamku koja preti svakom pesniku a to su infantilnost i čvrsto držanje na granama iskustva. Istovremeno kao i u sklapanju puzli autorka precizno uklapa erotske note u svoje stihove, koje u širokom luku zaobilaze vulgarnost, preterivanja i krajnosti. Bojana Stupar majstorski vlada zvukom i slikom u stihu i njena poezija je definitivno izgrađena oko čvrste tematske okosnice. Ona voli, prezire, odlično se oseća, mučno joj je, slaba je…ali zar to nisu faze i specifičnosti svake žene? Da li je to slučaj samo kod autorke ove zbirke pesama? Priznajem, jako mi je teško pisati ove redove, jer ovde „imam posla“ sa mentalnim sklopom žene u globalu, a ne sa autorkom knjige. Ona je samo vešto stihom prenela šta se to mota po glavi jedne žene kada voli i kada je ranjena i sve moguće reakcije koje su prouzrokovale te faze. Koliko god da je muškarac siguran da poznaje žene, u krivu je, žene su jednostavno enigma, gubi im se svaki trag kada one to požele. Sa druge strane ova knjiga, nas kao čitaoce ne vodi kroz izložbu gde su glavni eksponati ponori, stihije i posrnuća čoveka i ovde ne moramo mnogo da mislimo šta je pesnik želeo da kaže. Ovde se radi o čistoj ljubavi , bez predrasuda i štednje i samim tim smo pošteđeni onog najgoreg a to je saosećanjei indetifikacija sa autorkom knjige i totalno je idiotski da uopšte ulazimo u njene tajne svetove i odaje. Takođe ovde ne govorimo o nekakvoj „ženskoj“ poeziji, ova knjiga dobrim delom dodiruje psihološke domene ušuškane u melodioznosti i šta ustvari muškarac može da izazove kod žene.
Pesme u knjizi “Odjek koraka tvojih” nemaju naslove. Jednostavno bili bi suvišni. Otvoriti kišobran nad obilnim padavinama strasti, ljubavi, čežnji, jecaja, zagrljaja, bio bi greh. Pesme u ovoj knjizi su direktne i obojene prirodnom uzvišenošću. One su dinamične i gromoglasne! A za autorku ove knjige možemo slobodno na kraju da kažemo, da se radi o pesnikinji izuzetne snage i hrabrosti, u čijem se središtu interesovanja nalazi ljubav.
Dušan Opačić
30.09.2016.godine.