fbpx
spot_img

Transilvanija II: Brašov i dvorac Peleš

Polako se vozimo ka jugu i uživamo u, šumama obraslim, Karpatima. Na momente stajemo samo da bismo mogli da uživamo u prizoru. Ovaj deo Rumunije je najveće stanište mrkih medveda u celoj Evropi. Divljina je nepregledna i kako nam je savetovano, pazimo gde ćemo se zaustaviti. Konačno odredište nam je Brašov, ali usput nameravamo da makar na trenutak stanemo, da bismo videli Viskri i Rupeu.

Viskri, luteranska crkva, Transilvanija
Viskri, luteranska crkva

Viskri (Viscri) je utvrđena luteranska crkva pod zaštitom UNESCO-a, dok je Rupea jedna od najstarijih citadela u zemlji. Prvobitno naselje na mestu Rupee podignuto je još u vreme paleolita. Zahvaljujući povoljnom položaju predstavljala je glavnu vezu između Transilvanije, Vlaške i Moldavije. Posebnu popularnost među Rumunima zaslužila je zahvaljujući činjenici da se među njenim zidinama ubio Decebal, poslednji kralj Dačana.

Viskri, Transilvanija: ulaznice i radno vreme

Rupea, Transilvanija: korisne informacije i galerija

Tvrđava Rupea, Transilvanija
Tvrđava Rupea

Na horizontu nam se ukazuju zimska izletišta što nedvosmisleno ukazuje da smo stigli u okolinu Brašova. Grad je smešten u podnožju planine Tampe i poznat je po skijaškim kompleksima naročito u oblasti pod rumunskim nazivom Poiana Brasov.

Jedan od najlepših gradova Rumunije, Brašov, podignut je u 13. veku od strane Tevtonskih vitezova. Grad je utvrđen zidinama sa kulama, koje su, kao i u Sigišoari podizale zanatske gilde.

Glavni gradski trg (Piata Sfatului) nalazi se u istorijskom centru Brašova. Vezuje za poznatu bajku Čarobni frulaš koja ima korene u stvarnom događaju iz istorije. Naime, Frulaš je obećao narodu namačkog grada Hamelna da će ih spasiti najezde miševa. Zasvirao je u svoju jedinstvenu frulu, miševi su pošli za njim i on ih je izveo iz grada. Budući da Frulaš nije dobio obećani novac kao nagradu, kaznio je stanovnike Hamelna tako što je, opet sviranjem frule, namamio svu decu da krenu za njim. Po predanju ona su završila upravo na glavnom trgu Brašova.

Kapija Svete Katarine, Brašov

Trg je prepoznatljiv po Gradskoj većnici sa kulom sa satom poznatom pod nazivom Kula trubača. Tokom srednjeg veka služila je kao osmatračnica sa koje je objavljivana, potencijalna, nadolazeća opasnost.

Najpoznatija crkva u Brašovu je Crna crkva, izgrađena u gotičkom stilu. Naziv je dobila zahvaljujući požaru koji je uništio veliki deo grada i zahvaljujući kome su njeni zidovi ostali crni od gareži. Obnavljanje je trajalo čak 100 godina. U unutrašnjosti crkve nalaze se ogromne orgulje i najveće zvono u Rumuniji od čak 7 tona.

Za najlepši pogled na Brašov, preporučuje se žičara koja vodi do planine Tampe i odakle se može videti ceo grad, kao na dlanu.

Krenuli smo na jug, ka Sinaji i dvorcu Pelešu, ali gužva na putu je takva, da nismo sigurni da ćemo imati vremena za obilazak. U zamak se ulazi isključivo sa vodičem, u tačno određenim vremenskim intervalima.

Zamak Peleš, Sinaja

Parkiramo auto u podnožju i penjemo se ka uzvisini na kojoj leži dvorac, kao centralni objekat većeg kompleksa. Puteljak koji vodi ka njemu, omeđen je četinarima i već sam prilaz predstavlja vizuelni užitak. Još u dnu kompleksa oseća se duh nemačkih arhitektonskih rešenja. Peleš je podignut za kralja Karola I Rumunskog, kao letnja rezidencija. Međutim, budući da je Karol bio Nemac, a potonji rumunski kralj, želeo je dvorac koji će ga podsećati na rodnu Nemačku.

Neo-renesansni zamak, sa elementima gotike i baroka nastao je na prelazu iz 19. u 20. vek. Već u prvim godinama izgradnje imao je struju, centralno grejanje i lift. U njegovom sastavu su posebno opremljene prostorije, od kancelarija i biblioteke do galerije i skladišta oružja. Sadrži visoko cenjenu zbirku: skulptura, slika, keramike, zlata, srebra, slonovače i tapiserija. Posebnu vrednost predstavlja zbirka oružja i oklopa koja broji više od 4000 primeraka.

U doba Čaušeskua, zamak je ugostio mnoge poznate svetske predsednike i lidere kao što su: Ričard Nikson, Muamer el Gadafi, Jaser Arafat i mnogi drugi.

Izlazimo iz zamka i krećemo u obilazak vrta koji ga okružuje. Neo-renesansne bašte u više različitih nivoa, obogaćene su skulpturama od proslavljenog italijanskog Karara mermera. Dodatnu dekoraciju čine fontane, urne, mermena stepeništa i ograde ukomponovane u brižljivo odabrano zelenilo.

Peleš, Transilvanija: korisne informacije

Dvorac Pelišor, Sinaja

Peleš je dominantan deo kompleksa koji obiluje drugim građevinama, a najomiljenija među posetiocima je tzv. Mali Peleš odnosno Pelišor. Izgrađen je u art-nuvo stilu sa detaljima preuzetim iz vizantijske i keltske umetnosti.

Dan smo priveli kraju, noseći u mislima jedan od najlepših dvoraca u čitavoj Evropi. Iscrpljeni, odlazimo u hotel i već se radujemo sutrašnjem nastavku…

Tekst i foto: Katarina Hadži-Minić

Katarina Hadži-Minić
Katarina Hadži-Minićhttps://www.katarinahadzi-minic.com/
Rođena sam 1979. godine u Beogradu i diplomirani sam istoričar umetnosti. Od kada se sećam, čvrsto verujem da ću da upoznam svet i kada god mogu, tražim načine da to i ostvarim. Za nas, istoričare umetnosti, važi ustaljeno verovanje da su nas na fakultetu naučili šta je „lepo“. Ono što je izvesno, jeste da znamo gde treba otići i šta vredi posetiti. Jedno je kada najveće svetske znamenitosti proučavate iz knjiga, a potpuno suprotna stvar kada imate priliku da ih vidite uživo, sopstvenim očima. Zbog toga putujem, prenosim utiske, prepričavam…U poslednje vreme sve češće i pišem. Ne želim i ne dozvoljavam sebi da, sve viđeno, zaboravim. Nastaviću kada god budem mogla jer to je, zaista, jedino što u životu istinski želim.